Pokud chcete prodat svou nemovitost, určitě neberte na lehkou váhu ani její nafocení. Co je pro vás důležité, když vybíráte vhodný hotel na víkend nebo koukáte po novém autu? Parametrů může být hodně, ale váš výběr spojuje jedno – fotky a videa velmi ovlivní vaše vnímání. Jak se říká, jeden obrázek vydá za 1 000 slov.
Při prodeji nemovitosti je tomu úplně stejně a vhodná prezentace vám může hodně pomoci. Profesionální fotografie a videa dokáží přitáhnout větší množství potenciálních kupců a vám tak ulehčí práci a nervy při prodeji. Rád bych ale upozornil, že i přesto, že každý fotograf umí pracovat s Photoshopem, upravovat fotky lze jen v rámci mezí. Je tedy vhodné vaši nemovitost na focení a natáčení vždy řádně uklidit a připravit. Hotel jsem nezmínil náhodou – finální prezentace by měla být v hotelovém aranžmá, tzn. neutrální, bez osobních věcí a prvků. Jen tak si zájemce bude umět představit, že vaše nemovitost může být jeho novým domovem a nebude si připadat jako nezvaný host. Zde jsme připravili několik tipů, které vám mohou pomoci:
DROBNÉ ÚPRAVY
– Ujistěte se, že je nemovitost v dobrém stavu. Opravte všechny závady, jako jsou prasklé omítky, netěsnící kohoutky, poškozené dveře nebo okna. Pokud je to možné, natřete stěny a stropy světlou barvou, která zvětší prostor a dodá mu svěžest. Sami posuďte, jestli chcete menší úpravy financovat. Ve výsledku je pak ale možné, že to vaší nemovitosti přidá na prodejní ceně. Je to investice ve smyslu „zaplatím 10 000 Kč, vydělám 100 000 Kč navíc“.
ÚKLID
– Vykliďte a vyčistěte nemovitost. Odstraňte všechny nepotřebné věci, které by mohly rušit pozornost potenciálních kupců. Schovejte na focení starý nábytek, osobní fotky, knihy, časopisy, hračky, oblečení a jiné. Uložte je do krabic nebo je do prostorů, které se fotit nebudou. Vyčistěte všechny povrchy, podlahy, koberce, okna, zrcadla, dřezy, sprchy, toalety atd. Použijte osvěžovače vzduchu nebo vonné svíčky
, aby nemovitost příjemně voněla. Zrak je klíčový při prezentaci na dálku, vůně se přidává při osobní prohlídce.
DEKORACE
– Vyzdobte a zařiďte nemovitost. Cílem je vytvořit útulnou a přívětivou atmosféru, která by lákala kupce. Použijte jednoduchý a neutrální styl, který by vyhovoval většině lidí. Přidejte nějaké dekorativní prvky, jako jsou květiny, polštáře, přehozy, světla. Snažte se využít přirozeného světla a otevřít závěsy nebo žaluzie. Pokud si na to sami netroufnete, můžeme použít služeb specialistky na tzv. home staging Ten má smysl hlavně u domů a bytů, které jsou ve velmi dobrém stavu a zároveň prázdné. Alternativou může být digitální vizualizace a to buď od grafika nebo pomocí umělé inteligence.
Abychom vám ještě více pomohli, dali jsme dohromady i konkrétní příklady, jelikož pro každou místnost platí některá specifická pravidla:
– Obývací pokoj: Je to centrální prostor, kde se kupci budou cítit jako doma. Uspořádejte nábytek tak, aby byl funkční. Nechte dostatek volného prostoru pro pohyb. Vyberte si jednu nebo dvě barvy, které budou ladit s celkovým vzhledem a použijte ji například při dekoraci pomocí polštářků a přehozu na gauči nebo pomocí vázy na květinu. Přidejte nějaké zelené rostliny, knihy, svíčky. Zajistěte dobré osvětlení, ať už přirozené nebo umělé.
– Kuchyně: Je to jedna z nejdůležitějších místností, která ovlivní rozhodnutí kupců. Ukažte, jak je kuchyně praktická a moderní. Umyjte a uspořádejte všechny spotřebiče, nádobí, příbory apod. Na kuchyňské lince nechte ideálně minimum spotřebičů jako je rychlovarná konvice s kávovarem. Čím prostornější kuchyňská linka, tím lépe. Ukliďte všechny potraviny jako je například koření, olej, čaje atd. do skříněk nebo do lednice. Vyčistěte všechny linky, sporák, troubu, mikrovlnku, dřez. Přidejte nějaké čerstvé ovoce, zeleninu, květiny a vystavte je na jídelní stůl nebo na kuchyňskou linku. Pokud máte v kuchyni nebo v obýváku jídelní stůl, připravte jej jako na vánoční večeři, s veškerým prostíráním. Ideálně použijte jednobarevné talíře, ostatní dekorace na stole laďte do vybraných barev, které se hodí ke zbytku interiéru.
– Ložnice: Je to místo, kde se kupci budou chtít cítit klidně a relaxovaně. Použijte čisté a žehlené povlečení a postel ustelte jako v hotelu. Použijte barevné přehozy a více polštářů. Ukliďte všechny osobní věci, jako jsou šperky, kosmetika, oblečení a jiné do skříně nebo do šuplíků. Vyčistěte všechny noční stolky, lampy, zrcadla. Přidejte nějaké květiny, svíčky, knihy na noční stolek nebo na okenní parapet.
– Koupelna: Je to místo, kde se kupci budou chtít cítit čistě a hygienicky. Uklidněte všechny osobní hygienické potřeby, jako jsou šampony, mýdla, zubní pasty, kartáčky, hřebeny a další do skříněk nebo do košíků. Vyčistěte všechna umyvadla, sprchy, vany, toalety. Přidejte nějaké květiny, vonné svíčky nebo mýdla a dejte je na umyvadlo, poličku nad ním nebo na okraj vany. Opět můžete dekorace ladit v rámci jedné nebo dvou barev, které můžete doplnit čistými ručníky přehozenými přes okraj vany nebo důkladně složenými do komínků.
– Dům a pozemky: Je to první dojem, který kupci získají o nemovitosti. Ukažte, jak je dům a pozemky udržované a atraktivní. Posekejte trávník, odstraňte všechny plevele, zastřihněte keře, květiny a stromy. Umyjte a vyleštěte všechna okna, dveře, zárubně. Ukliďte všechno zahradní nářadí, hračky, odpadky. Přidejte nějaké květináče, lavičky, zahradní dekorace na verandu nebo na terasu.
PRAKTICKÉ TIPY NA PROHLÍDKU
A co tedy na závěr, až vám začnou zájemci volat se zájmem o prohlídku, co pak? Určitě nemovitost znovu ukliďte, vyluxujte a utřete prach. Dejte pryč veškeré osobní věci (fotky, kartáčky, šampony apod.), vyvětrejte a zatopte na příjemnou teplotu, aby se vám zájemci ani nepotili, ani neklepali zuby. Provoňte celou nemovitost osvěžovačem vzduchu, zapalte svíčky a přidejte nějaké květiny. V neposlední řadě nezapomeňte na důležitost denního světla. Vytáhněte žaluzie, roztáhněte záclony a rozsviťte většinu světel. A čerstvá káva nejen hezky voní, ale funguje i jako vítané občerstvení.